Hund

hund_a  hund_b

På Djursjukhuset säljer vi högkvalitativt foder till din hund. Vi har dels helfoder för friska hundar samt ett stort sortiment medicinska foder specialanpassade för specifika sjukdomar och problem.

Ett bra friskfoder med rätt näringsinnehåll är även viktigt för att förebygga sjukdomar.

De flesta i vår personal är utbildade i foder- och kostrådgivning, så det är bara att fråga om du undrar över något.

Valpen behöver ett foder med ökad mängd energi, protein och kalcium i jämförelse med vad den vuxna hunden behöver. Olika raser kan ha olika behov. Valpar av stora raser, som kommer att väga 25 kg eller mer som vuxen, bör t.ex. utfodras med mat som innehåller mindre kalcium och fett än vad små- och mellanstora raser får. Detta för att stimulera en frisk tillväxt av skelettet hos de stora rastyperna.

Den vuxna hunden är i åldern 1-6 år. Dessa hundar behöver allmänt mer begränsade mängder med fosfor, natrium, protein och energi. Din hunds unika näringsmässiga behov är styrt av rastyp och aktivitetsnivå. Aktiva hundar som behöver extra energi för arbete eller annan träning, behöver ett foder som motsvarar energiåtgången, bevarar en riktig näringsmässig balans och ger en frisk hud och päls.

Den äldre hunden har ett ändrat näringsbehov. Den löper större risk att få hälsoproblem t.ex. njur- och hjärtsjukdomar. Den kan också behöva ett mer lättsmält foder. Fodret till den äldre hunden bör därför innehålla en mindre mängd fett, fosfor, protein och kalorier, samt ha en ökad fibermängd.

Telefonnummer

Öppettider

Vardagar    08.00 - 21.00
Lördagar    10.00 - 16.00